Bali: Pemuteran, Munduk en Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Milou Soomers - WaarBenJij.nu Bali: Pemuteran, Munduk en Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Milou Soomers - WaarBenJij.nu

Bali: Pemuteran, Munduk en Ubud

Blijf op de hoogte en volg Milou

29 Februari 2016 | Indonesië, Ubud

De afstanden op Bali zijn, in tegenstelling tot op Sumatra en Java, te overzien: in 3 uur kun je van het westen naar het oosten rijden. Chauffeurs rijden daarbij rustiger en minder opgefokt, wat veiliger voelt. Ook lijken de mensen op Bali nog vrolijker en vriendelijker dan op de vorige eilanden. Zou dit komen doordat zij Hindoeïstisch zijn en in Karma geloven of komt dit doordat dit eiland meer gewend is aan toeristen? Er hangt in iedere geval een fijne, relaxte sfeer waarbij de locals geen foto's meer van ons willen maken. Het Hindoeïsme is duidelijk terug te zien; zo zien we op veel plekken tempels, voor veel huizen staan pilaren waar mensen offers in leggen en veel mensen hebben een tempel in hun eigen huis. Alles is vanwege een speciale feestdag versierd met witte en gele doeken [de kleur voor voorspoed en goddelijkheid].

Pemuteran, een plaats in het noorden van Bali waar we verblijven oogt erg toeristisch. Gelukkig zijn er momenteel weinig toeristen omdat het laagseizoen is. Daarom vinden wij snel een mooi B&B dicht bij het strand voor weinig geld. Het wordt gerund door een vrolijk, lief en jong stel en is een waar paleisje dat van alle gemakken voorzien is. Op ons bed liggen handdoeken in de vorm van zwanen, iedere ochtend krijgen we een heerlijk ontbijtje op de bank voor onze kamer en de hele dag kunnen we thee en koffie krijgen. Wat een luxe! De ideale plek om uit te rusten na de drukke dagen in Oost-Java.

Pemuteran is een kleine plaats waar veel verschillende duikcentra en duikscholen zitten. Omdat reizen voor mij ook het opdoen van nieuwe ervaringen is, wordt duiken zowaar een optie! Nooit eerder heb ik over duiken nagedacht, maar dit voelt als de ideale plek om het uit te proberen. Na het snorkelen aan de kust weet ik het zeker, want wat is er veel te zien onder water! Daar wil ik meer van zien en deel van uit maken. Dankzij de extra stimulans van Dirk durf ik het aan. Op zoek naar een duikschool! Ik krijg een goed gevoel bij de Zwitserse eigenaar Renaud van duikschool Ocean Dreams Pemuteran. Hij vertelt heel rustig over het duiken en de eventuele open water cursus. Hij is geïnteresseerd in de reden waarom ik wil duiken en geeft aan dat ik het duiken gratis kan uitproberen in het zwembad. De open water cursus beslaat 4 dagen waarin ik 5 duiken doe en een theorie-examen.

In het begin moest ik nog wennen aan het idee dat je niet zomaar naar boven kunt zwemmen, maar mijn leraar Putu stelt me op mijn gemak en legt alles rustig uit. Eenmaal dieper onder water heb je helemaal geen idee meer hoe diep je bent. Het gaat erg geleidelijk en opeens zit ik 18 meter diep! Het is bikkelen, een compleet dagprogramma: De theorie spit ik in de avond door en overdag ga ik het water in, maar het is het meer dan waard! We zien veel mooie vissen, koraal, een schildpad en zelfs een haai. De 5e en laatste duik voelt heerlijk: Eindelijk lukt het me beter om in balans te blijven onder water en voel ik mij zekerder, waardoor ik meer kan genieten. En dan vind ik een open water diver pasje met mijn naam en foto op de bodem van de oceaan! Hopelijk volgen er nog veel meer duiken.

Vanuit Pemuteran reizen we zuidwaarts naar Munduk, een afgelegen plek temidden van de rijstvelden in de bergen. We trekken er wandelend op uit om de watervallen en rijstvelden in de buurt te zien. Erg indrukwekkend en heerlijk rustig. We verblijven er een nacht, waarna we verder willen reizen naar Ubud. De lokale bussen zijn op Bali beperkt: vooral rondom Munduk rijden er geen lokale bussen. Daarom besluiten we de redelijk zeldzame andere toeristen die we tegenkomen de dag voor vertrek aan te spreken met de vraag waar zij heen gaan. Per toeval is een Brits stel ook van plan naar Ubud te gaan en besluiten we een taxi te delen.

De spirituele yogastad Ubud blijkt veel toeristischer te zijn dan wij dachten. Overal om ons heen zien we andere westerlingen en het barst er van de hotels, restaurants en winkels. Alles lijkt gericht op een bepaalde yoga/hippie-lifestyle met een luxe-tintje. We spreken hier af met kennissen en wisselen ervaringen uit, wat erg gezellig is en een feest van herkenning. Met de scooter ontsnappen we de drukte van de kleine stad om een koffieplantage en de tempel boven op de berg van het meer te bezoeken. Ook doen we een privekookworkshop die ons meer leert over de cultuur. We worden rondgeleid over de lokale markt en krijgen uitleg over het Balinese huis waar de gehele familie bestaande uit 11 leden in woont. Het eten in de openluchtkeuken smaakt heerlijk en we worden bekroond met een kookcertificaat!

Na Bali ontspannen we een klein weekje op de Gili-eilanden ten noorden van Lombok: Gili Air en Gili Meno. Geen motoren op deze eilanden, alles gaat te voet, te fiets of te paard. De stranden bestaan uit mooie witte bounty stranden met een heldere blauwe zee. De ideale plek om te duiken en snorkelen, niks te doen en bij te kleuren! We genieten met volle teugen en komen er maar moeilijk weg. Vijf nachtjes weet het strand ons vast te houden, maar dan gaan we toch door.

De laatste weken in Indonesië zullen we door gaan brengen in Sulawesi!

  • 29 Februari 2016 - 06:23

    Hans:

    Milou en Dirk

    Wat een avontuur. Heerlijk om gewoon een tijd alleen de dingen te doen die je overkomen en op dat moment invallen. Milou... Mooi dat je je wereld in een keer flink hebt kunnen uitbreiden door je brevet te halen. Geniet van de jungle, even geen internet, we horen jullie wel weer met een stapel jungleverhalen.


    Knuffels en kusjes

    Ppp

  • 29 Februari 2016 - 23:08

    Margareth:

    Wauw, wat een belevenis! Heerlijk ook te kunnen doen wat je op dat moment voelt.
    Echt genieten dus......

    groetjes,
    Margareth

  • 01 Maart 2016 - 08:32

    Aurella:

    Wauw, gaaf hoor. Geniet van deze reis!

  • 01 Maart 2016 - 09:25

    Melissa Essers:

    Wat een leuke verhalen om te lezen.
    En natuurlijk een heel mooi avontuur om mee te maken.
    Ik ben benieuwd wat sulawesi jullie brengt.

    Heel veel plezier

    X Melissa

  • 12 Maart 2016 - 23:24

    Wilma Vievermans:

    heb weer wat te lezen en nu over Bali enz. Tjonge-- blijf uitkijken naar het volgende verslag als jullie in

    Sulawesi aankomen en alles gaan bekijken. Hou je taai-- en wij blijven je volgen.

    Groetjes uit Kerkrade

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou

Actief sinds 05 Juli 2012
Verslag gelezen: 769
Totaal aantal bezoekers 17101

Voorgaande reizen:

13 December 2017 - 14 Januari 2018

Sydney, Nieuw Zeeland en Singapore

13 April 2013 - 05 Mei 2013

Bruiloft in Peru

23 Juli 2012 - 23 Juli 2012

Backpacken voor een maandje in India

19 Januari 2016 - 30 November -0001

Indonesië en meer

Landen bezocht: